Trainingstips voor wielrenners

trainingstips van eyck

De lente is weer in het land en dat betekent dat het tijd is om buiten te gaan wielrennen. Het ideale moment om je fysieke conditie terug op peil te brengen. Omdat je wat meer hebt stilgezeten in de winter, is het belangrijk dat je zo’n training goed aanpakt. Daarvoor hebben wij enkele trainingstips voor wielrenners om goed van start te gaan.

Trainingsschema

Een goede start begint met een goede planning. Verzamel al deze trainingstips voor wielrenners en stel voor jezelf een schema op afhankelijk van je eigen wensen en voor een aantal weken of maanden. Zorg ook voor voldoende rust in je planning. Ideaal om je conditie te verbeteren is starten met 1 keer per week te gaan trainen. Dat kan je opbouwen naar 3 keer per week met telkens een dag rust ertussen.

Je kan je trainingsschema ook samen opstellen met één of meerdere partner(s). In groep sporten geeft altijd dat extra duwtje in de rug. Je kan hier dan kiezen voor iemand met ongeveer een gelijk prestatievermogen, met iemand die sneller is of met iemand die langzamer is. Je kan je schema ook zo opstellen dat je soms met partner(s) en soms alleen gaat fietsen.

trainen lente van eyck

Stuur verder je schema regelmatig bij. Naargelang je doelen of de partner(s) die meerijden kan je je training aanpassen. Dat betekent niet dat je je training moet verminderen, maar wel dat je ze moet aanpassen aan je eigen lichaam.

Een goede rust voor voldoende herstel

Even belangrijk als trainen is rusten. Zonder te herstellen van inspanningen, heeft trainen geen zin. Slaap voldoende uren, liefst minimaal 9 uur per nacht en zorg voor ritme. Het lichaam went hieraan en presteert dan het best. Naast slaap, kunnen extra rustmomenten zorgen voor een beter herstel. Even een extra half uurtje op de bank liggen helpt al.

Voeding is alles

Je voeding tijdens je training is zeker en vast belangrijk. Die bepaalt namelijk, samen met je rust en slaap, het herstel. Eet dus voldoende koolhydraten en eiwitten, probeer vetten te beperken. Eet bijvoorbeeld wat extra ontbijtgranen bij het ontbijt en ‘s avonds rijst met kip gecombineerd met veel groenten. Weinigen weten het, maar recovery dranken en bars helpen zeker altijd bij het herstellen.

voeding training van eyck

Een goede uitrusting

Na de winter is het natuurlijk gedaan met de vele lagen kledij. Kies terug voor een korte broek en een shirt met korte mouwen. Natuurlijk kan het in de lente nog altijd regenen en dan bescherm je jezelf best met regenkledij.

Dankzij deze trainingstips voor wielrenners, kan je er komend seizoen zeker tegenaan!

Geplaatst in Tips en tricks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*