Last van spierpijn? 4 tips om de pijn te verhelpen

De warmere temperaturen moedigen ons aan om massaal te gaan sporten. Overal waar je kijkt, kom je joggers en fietsers tegen. Mooi! Helaas pakt niet iedereen het even doordacht aan, wat soms wel eens spierpijn kan veroorzaken. Vooral minder ervaren sporters zijn gevoelig voor spierpijn in de kuiten en bovenbenen. Aangezien je de pijn en stijfheid best kunt missen, doe je er goed aan om je spierpijn aan te pakken. Hoe je dat het snelst doet? Ga aan de slag met onze tips!

Soorten spierpijn

Er zijn verschillende soorten spierpijn. Denk maar aan pijn tijdens de inspanning, acute pijn door verkramping en verlate spierpijn. Deze laatste treedt ongeveer 12 uur na de trainingsactiviteit op en houdt doorgaans een paar dagen aan. De pijn wordt veroorzaakt door mechanische schade aan de spiervezels, maar verdwijnt gelukkig als het spierweefsel is hersteld.

Het is eigenlijk een heel normaal en natuurlijk proces: de pijn, de stijfheid en het krachtverlies zijn een beschermingsmechanisme van het lichaam om het herstelproces te helpen en verdere spiervezelschade te voorkomen.

Hoe je het proces kunt helpen en snel komaf maakt met spierpijn?

  1. Cardiotraining

Lichte cardio is perfect om komaf te maken met spierpijn. Je stimuleert er namelijk de bloedsomloop mee, waardoor je spieren minder zwaar en pijnlijk aanvoelen. Vermijd in ieder geval zware oefeningen!

  1. Sportsupplementen

Ook supplementen kunnen je helpen om spierpijn te genezen. Vooral essentiële aminozuren zoals leucine, isoleucine en valine dragen bij tot een sneller herstel van pijn en spierkrachtverlies. De Amino Acids-tabletten van Etixx ondersteunen de groei, instandhouding en het herstel van de spiermassa na fysieke inspanning.

  1. Massage of warme douche

Veel last van spierpijn? Een massage, bijvoorbeeld met Phytosun-verzorgingsolie, kan wonderen doen om de pijn te reduceren. Toegegeven, het effect is vaak kortstondig, maar met een intense en uitgebreide massage kun je in ieder geval de pijn verlichten. Ook met een warme douche kun je de doorbloeding stimuleren.

  1. Geneesmiddelen en gels

Er zijn verschillende geneesmiddelen waarop je kunt beroepen bij spierpijn en stijve spieren. Atrosan, bijvoorbeeld, is een uitstekende keuze voor de ondersteuning van je spieren en gewrichten. Arnica Montana, een kruidengeneesmiddel, is ook een traditioneel middeltje tegen spierpijn. Het ondersteunt de bloedsomloop en de doorbloeding.

Ook extra magnesium, calcium, fosfor en kalium zijn in sommige gevallen aan te raden. Voor volwassenen is er Etixx Multimax, voor kinderen is er Etixx Mulitivit Junior. Spierkrampen en vermoeidheid tegengaan? dan moet je Biocure hebben!

Preventief spierpijn verhelpen?

Als je de kans op spierpijn wil minimaliseren, zijn er ook preventieve maatregelen die je kunt nemen. Luisteren naar je lichaam en geleidelijk je training opbouwen, zijn alvast goede maatregelen Vergeet ook zeker niet om je spieren op korte termijn niet te overbelasten. Las genoeg lichte trainingen in om je spieren te sparen. En ga uiteraard altijd voor een warming-up om je spieren te rekken en te strekken.

Geplaatst in Tips en tricks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*