Ideale etenstijd voor wielrenners

Ideale etenstijd voor wielrenners 


Als fervent wielrenner moet je altijd in topvorm zijn. Tijdens de trainingen en vooral wedstrijden is de etenstijd voor wielrenners dan ook enorm belangrijk. Wat de ideale etenstijd voor wielrenners is vertellen we je hieronder!

Voor een wedstrijd

Koolhydraten zijn erg belangrijk om te starten aan een wielerwedstrijd. 2 tot 3 uur voor de inspanning eet je het best de nodige koolhydraten. Dat is ongeveer 2,5 tot 3 gram per kg lichaamsgewicht. Onthoud hierbij dat deze maaltijd best vet- en vezelarm is want dat gaat snel verteren. Eiwitten zoals grote porties vlees of vis zijn ook niet goed omdat die uitdroging veroorzaken. Neem dus ongeveer 60% koolhydraten, 25% vetten en 15% eiwitten op in zo’n 2, 3 uur voor de start. Wat bijvoorbeeld verteert binnen de 2 tot 3 uur zijn: mager vlees, gekookte groenten, gekookte aardappelen, gekookte pasta, omelet en banaan. Binnen de 3 tot 4 uur verteert gebraden mager vlees en vis, gebakken biefstuk of schnitzel, erwten, linzen , bonen en slagroomtaart gemakkelijk.

Ideale etenstijd voor wielrenners.Tijdens de wedstrijd

Tijdens de wedstrijd

Tijdens de wedstrijd moet de energie natuurlijk hoog gehouden worden. Het beste is om 30 tot 60 g koolhydraten per uur te eten. Dat kan je doen door 500 ml dorstlesser in te nemen, 1 sportgel of sportreep, een rijpe banaan of een snede brood met honing, jam of stroop. Eet zeker niet meer of je kan last hebben van je maag en/of darmen.

Training

Tijdens trainingen geldt ongeveer hetzelfde als tijdens de wedstrijden. Ga je graag na het werk trainen? Eet dan iets lichts zoals rijst, een boterham met jam, yoghurt, … Na de training kan je dan genieten van een warme maaltijd. Ga je op een warme dag gaan trainen? Drink dan voor je training wat extra zoals een groot glas water.

De ideale etenstijd voor wielrenners is dus afhankelijk welke trainingen of wedstrijden je wilt doen, maar volg zeker deze tips!

Geplaatst in Tips en tricks

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*