Feestdagen: wel of niet sporten met een kater?

De feestdagen komen eraan, en dan is zelfs voor wielrenners een glaasje alcohol al eens toegestaan. Echter, helpt fietsen tegen een kater of niet?
Als God ons de zaterdagavond gaf om te ontspannen, dan was het misschien de duivel die de wielrenner vervloekte met fietsritten op zondagochtend.
Kerst, Nieuwjaar, recepties of gewoon zaterdagavondgelegenheden… We drinken met zijn allen wel eens één of meerdere glaasjes (te veel) tijdens de kille maar feestelijk warme wintermaanden. En dan komt de prangende vraag, ‘Gaan we onze vrije dag morgen benutten door een tochtje te fietsen of blijven we lekker liggen in ons warme bed?’

De worsteling tegen de kater
De worsteling begint typisch met een wanhopige zoektocht naar kracht om je bed, sofa, bank in het park of de persoon die naast je ligt – waarvan je hopelijk de naam nog herinnert – te verlaten. Doe je het onmogelijke en versla je je onbehaaglijke gevoel, dan moet je nog steeds je gevoel voor coördinatie zien terug te vinden, om die veel te rekbare fietskledij over je lichaam te krijgen. Neem het aan van de redacteur, katers en fietskledij gaan niet samen. Een kamerjas ja, dat wel.

Gaan we fietsen of zullen we rollen?
We hebben het ons moeder zo vaak horen zeggen, ‘Wat frisse lucht zal u goed doen’.
En dan begint het pas echt. Ben ik nog dronken? Hoe krijg ik alweer mijn schoenen in die pedalen geklikt? Zullen we erin wijnfietsslagen te fietsen of kunnen we onszelf beter rollen?
Uiteindelijk slaag je erin je thuisbasis te verlaten, waarschijnlijk je telefoon, drank, eten of allebei thuis nog vergeten. Hoofd voelt zwaar beneveld aan, de benen alsof je de hele nacht de ‘electric boogie’ of de ‘Charleston’ hebt staan dansen. En oké, misschien was het ook wel zo. Maar we houden van fietsen, dus we zetten door.
Onze kilometerteller krijgen we langzaam richting de volle 15 kilometer per uur en ons metertje geeft een duizelingwekkend hoog toerental aan (70 toeren per minuut). Ik denk bij mezelf dat dit gevoel wel over gaat.
Neen, als uw brein, vriend/in of lokale politieman het u nog niet vertelden, dan doet je lichaam dat wel, fietsen in combinatie met alcohol is niet de beste combinatie.
En toch merk je na een tijdje fietsen vaak dat het ellendige gevoel langzaam wegtrekt…

Helpt fietsen tegen een kater of niet?
Alcohol is een depressivum, dat uw hersenactiviteit vertraagt. Het vermindert op termijn het vrijkomen van endorfines – de feel-good hormonen die u een opgewekt gevoel geven. Het belemmert ook het omzetten van glucose in energie, wat een slaperig en lusteloos gevoel met zich meebrengt. Het bevat bovendien een verrassend hoog aantal calorieën én het geeft ons de neiging nog meer te willen eten dan gewenst.
Ja, bij het schrijven van dit stuk groeit mijn voornemen me enkele maanden van alcohol te onthouden.
Echter, door te sporten maak je de belemmerde endorfines opnieuw vrij, welke de neveneffecten van alcohol tegengaan, wat tot een keissebeter en gelukkiger gevoel leidt. Probeer dus ’s morgens na een alcoholrijke nacht niet te lang in bed te blijven liggen, ondanks dat ellendige hoofd. Geef jezelf wat verkwikkende frisse lucht en doe je tegoed aan natuurlijk licht. Verse lucht in de longen zal je helpen om wakker te worden, doet je bloed weer pompen en zal je terug tot een beter gevoelsniveau brengen. Binnen blijven daarentegen, warm ingeduffeld in bed of voor het houtvuur, maakt het enkel erger.

Zijn we wel in staat om te fietsen na een zware nacht op de dansvloer?
Ja, mits enkele voorwaarden.
Voor sommige mensen is fietsen absoluut de perfecte remedie tegen een kater. Het valt niet te ontkennen dat de frisse lucht wonderen kan doen als je je na een stevige nacht maar belabberd voelt.

Alcohol uitzweten?
Veel mensen geloven verkeerdelijk dat we door te sporten de schadelijke stoffen in alcohol uitzweten. Sommigen beweren zelfs dat sauna’s het wondermiddel zijn tegen een teveel aan alcohol. Gaan sporten zal je dan wel een kleine hoeveelheid alcohol doen uitzweten, maar dit zal weinig effect hebben op hoe we ons voelen, het zal je zelfs vaak alleen maar een slechter gevoel schenken.

Alcohol is vochtafdrijvend
Alcohol zorgt ervoor dat we veel sneller moeten plassen, zelfs meer dan we drinken. Het hormoon dat ervoor zorgt dat vocht vastgehouden wordt door het lichaam, wordt geremd. De blaas wordt veel sneller dan gewoonlijk gevuld, wat snel tot uitdroging kan leiden en misselijkheid, hoofdpijn en een droge mond als gevolg kan meebrengen.
Plan je om enkele uren te gaan fietsen, dan zal je waarschijnlijk dit proces enkel maar versnellen, gezien 1 gevulde bidon met water meestal niet volstaat. Door de aanmaak van endorfines zal je je waarschijnlijk wel beter gaan voelen tijdens het fietsen, maar de kans is groot dat je, eens terug thuis, je terug heel wat slechter voelt.
Echter, als je slechts enkele biertjes of een andere niet al te grote alcoholhoeveelheid innam, dan zal een fietstocht je zeker beter doen voelen! Weet echter steeds dat je extreme katers niet geheeld krijgt door een ritje op je tweewieler.
De beste manier om je aankomende kater in te perken is dus gewoon minder drinken, maar er zijn ook een paar effectieve manieren om het effect van alcohol te verminderen.

Tips om het effect van alcohol te verminderen
1. Eet een goede maaltijd voor je begint met alcohol drinken
Het zal de absorptie van alcohol vertragen en leiden tot een minder grote kater. Vermijd op deze momenten echter al te zware maaltijden. Deze bevatten veel calorieën maar zijn ook veel minder makkelijk te verteren voor je maag waardoor alles bij één stevige ‘shot’ snel terug naar boven kan komen. Niet bepaald wat je wil meemaken tijdens een feestelijke avond, toch?
2. Drink water tussen alcoholische dranken door
Het klinkt wat vreemd, maar een glas water tussen enkele biertjes of wijn helpt het brouwsel dat klotst in je maag te verdunnen. Wat meer is, het zal ervoor zorgen dat je minder alcohol drinkt en het verlaagt de kans tot uitdroging.
3. Drink ook voor je gaat slapen nog een groot glas water
Waarschijnlijk het laatste waar je nog aan denkt, maar het gaat de dehydratatie tegen en bijgevolg de hoofdpijn en droge mond wanneer je ontwaakt.

Toch gedehydrateerd?
Als je bovenstaande tips niet goed hebt toegepast en toch met een zeer droge mond ontwaakt, is water vaak niet genoeg. Je lichaam kan geen grote hoeveelheden water tegelijk gebruiken, wat je nog slechter kan doen voelen en uiteindelijk kan doen braken.
waterHet gebruik van zogenaamde rehydratatie zakjes of drankjes kan wel wonderen doen. Wielrenners die vaak in extreem hete omstandigheden rijden en daarbij heel wat zweet verliezen, hebben sterk nood aan deze rehydraterende sportdranken (dorstlessers). Ze bevatten een ruime dosis aan mineralen en elektrolyten zoals natrium. Deze zijn vitaal voor de algemene werking van het lichaam en moeten aangevuld worden tijdens het sporten én helpen bovendien slachtoffers van een kater opnieuw te hydrateren. Een halve liter water met een elektrolytenmix moet hiervoor volstaan. Het gaat dehydratatie tegen, zelfs al helpt het niet altijd de hoofdpijn te verminderen.
Onthou, voorkomen is beter dan genezen
De enige betrouwbare manier om katers tegen te gaan is door je alcoholinname steeds te beperken.
En wanneer je toch een kater hebt: probeer deze eerst met bovenstaande tips tegen te gaan vooraleer je het erger maakt door te gaan fietsen.
Met andere woorden: drink steeds met mate, én deel dit artikel gerust met uw maten zodat iedereen kan genieten van een uiterst leuke feestperiode!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*