Achterderailleur – montage en afstellen.

Voor een goede werking van het geïndexeerde schakelsysteem is het van belang dat de achter-derailleur correct is gemonteerd en afgesteld. De montage en afstelling van de achter-derailleur gaat als volgt:
◾Controleer en richt eventueel het derailleuroog. Als het derailleuroog niet goed gericht is, zullen de ketting geleider wieltjes niet in hetzelfde vlak liggen als de kettingwielen. Wanneer het derailleuroog ontbreekt kan een speciale derailleurhaak op de as van het wiel gemonteerd worden. Tegenwoordig zijn bijna alle frames voorzien van een verwisselbare pat. Een krom oog kan van dit frame geschroefd worden en vervangen worden door een nieuwe. Verwisselbare derailleurogen worden vooral toegepast op mountainbikeframes van aluminium en koolstofvezel met aluminium patten. Bij mountainbikeframes is de kans aanwezig dat de derailleur of ketting tussen het wiel slaat. Buigen van aluminium is niet goed mogelijk.
◾Schroef de derailleur in het derailleuroog. Let er op dat de stuitnok van de derailleur goed aanligt tegen de nok op de vorkpat. Het derailleuroog kan voorzien zijn van Frans draad M10 x 1 of Italiaans draad 10 mm 26 TPI. De Schroefdraad is niet uitwisselbaar.
◾Stel de stelschroeven voor de beveiliging af, zodanig dat het derailleurwieltje recht onder het kleinste en grootste kettingwiel staat.
◾Monteer de ketting. Let op de juiste lengte.
◾Let ook op de ketting die gebruikt moet worden. Een ketting voor een speed systeem is Smaller.
◾Bevestig de derailleurkabel. Let er op dat de stelschroef voor het stellen van de kabellengte helemaal is ingedraaid, de kabel goed strak getrokken is en de schakelaar in de hoogste stand staat.
◾Draai de stelschroef bij de stuitnok van de derailleur zo dat het derailleurwieltje zo dicht mogelijk bij het grootste kettingwiel komt.
◾Schakel naar het tweede kettingwiel. Draai de stelschroef voor de kabelspanning zo dat het derailleurwieltje recht onder het kettingwieltje komt te liggen.
◾Schakel een tandje lichter. Als het goed is valt de ketting goed op het volgende kettingwiel. Als de ketting niet goed recht onder het kettingwiel valt, moet de kabelspanning gewijzigd worden totdat het derailleurwieltje recht onder het kettingwiel staat. De derailleur is optimaal afgesteld als de ketting net niet het volgende kettingwiel raakt.
◾Schakel nu van licht naar hoog en controleer of de derailleur probleemloos op- en terugschakelt en of het derailleurwieltje in alle standen recht onder het kettingwiel staat. Als het niet lukt om de derailleur soepel naar het kleinste of grootste kettingwiel te schakelen, moet de stelschroef voor de beveiliging iets teruggedraaid worden. Zorg ervoor dat de ketting niet van het freewheel af kan lopen.
◾Bij sommige derailleurs is de veerspanning in te stellen. Gaat het opschakelen lastiger dan het afschakelen, verlaag dan de veerspanning iets (de derailleur wordt dan minder krachtig teruggetrokken. Gaat het afschakelen lastiger dan het opschakelen, verhoog dan de veerspanning iets.

Als het niet lukt de derailleur goed af te stellen, moet de oorzaak ergens anders gezocht worden. 99% van de schakel- en/of afstelproblemen zit in de versnellingskabels. Vervang deze dan ook meteen als een derailleur niet meer goed is afte stellen. Maak daarbij altijd gebruik van originele kabels. Let er bij het monteren en afstellen op dat er ook derailleurs zijn die “andersom” werken. Als bij een “Conventionele” derailleur de derailleurkabel losgenomen wordt gaat de derailleur op het kleinste tandwiel staan. Een derailleur die andersom werkt gaat op het grootste tandwiel staan. Bij deze derailleurs loopt de veer in het parallellogram dus anders.

Dit type derailleur komt voor hij de duurste mountainbikegroep en Nexave groep van Shimano. Een derailleur functioneert niet goed meer als er speling in zit of als hij krom is, of wanneer de draaipunten of de derailleurwieltjes te zwaar lopen. De derailleur heeft maar liefst acht draaipunten. Bij een onderhoudsbeurt moet dan ook gecontroleerd worden of de draaipunten geen speling hebben. Wanneer de derailleurwieltjes speling hebben kunnen ze apart vervangen worden. Het kwaliteitsverschil tussen de derailleurs zit vooral in de verschillen in de lagering en het gebruikte materiaal.

Derailleurs uit de topgroepen hebben afgedichte lagerpennen met tefloncoating en zijn vervaardigd uit aluminium of Carbon met titanium onderdelen. Door een valpartij of doordat de ketting tussen het wiel slaat, kan de derailleur krom getrokken worden. Bij sommige derailleurs kan de derailleurkooi apart vervangen worden. Als dit niet mogelijk is, moet de derailleur in zijn geheel vervangen worden. Mountainbikes zijn soms voorzien van een valbeugel die voorkomt dat de achterderailleur de grond raakt. De valbeugel voorkomt dat de derailleur beschadigt door een valpartij.

De derailleur kan schoongemaakt worden met een biodegreaser. Dit is een biologisch reinigingsmiddel.

Vooral in de derailleurwieltjes kan veel vuil zitten. Deze kunnen bij een grondige schoonmaakbeurt het best geheel gedemonteerd worden. De draaipunten kunnen gesmeerd worden met een sterk penetrerende teflonspray die ook voor de ketting gebruikt wordt of met een dunne rijwielolie.

Wanneer de derailleur aan de buitenkant smerig is maar de draaipunten nog wel soepel lopen moet alleen de buitenkant schoongemaakt worden. Goede derailleurs zijn voorzien van hoogwaardige afgesloten teflon glijlagers die niet gesmeerd hoeven te worden.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

*